Basiskennis voor de preventieadviseur (Niveau 3)
Welzijn & preventie
Algemeen
Prijs p.p. excl. BTW
€ 1.200,00
Locatie
Clb Group, Alken
CLB vzw, Industrieterrein Kolmen 1085, 3570 Alken GPS: Stationsstraat 108, 3570 Alken
Startdatum
19/04/2024
Einddatum
28/06/2024
Wil je deze opleiding ter plaatse in jouw bedrijf? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan.
Inhoud
De opleiding tot preventieadviseur niveau 3 biedt u een overzicht van de grote lijnen binnen de Welzijnswet, de Codex en het ARAB met als welzijnsdomeinen arbeidsveiligheid, arbeidshygiëne, arbeidsgezondheid, ergonomie, psychosociale belasting, leefmilieu en verfraaiing van de arbeidsplaatsen.
CLB Externe preventie streeft er eveneens naar om u tijdens de opleiding de nodige kennis en een aantal praktische tools aan te reiken die u binnen uw organisatie kan gebruiken om het dynamisch risicobeheerssysteem op te starten of verder uit te bouwen.
Waar mogelijk besteden we aandacht aan verzekeringen met betrekking tot arbeidsongevallen, risico’s, schade en aansprakelijkheid.
Doelstelling
U opleiden tot een degelijke preventieadviseur niveau III met kennis van de Welzijnswet, de Codex en het ARAB met als welzijnsdomeinen arbeidsveiligheid, arbeidshygiëne, arbeidsgezondheid, ergonomie, psychosociale belasting, leefmilieu en verfraaiing van de arbeidsplaatsen.
Attestvoorwaarden:
U dient minimum 30 contacturen (excl Module 12: Intervisie / Praktijk / Evaluatie van 8u) te hebben (Codex Art.II.4-15), dwz max 1 dag afwezig, alvorens u kan deelnemen aan de praktische opdracht .
Komt u niet aan de 30 contacturen en u wil uw attest behalen dan dient u zich voor de gemiste modules en voor de praktische opdracht, binnen het jaar, opnieuw in te schrijven in een volgende sessie via: academy@clbgroup.be.
U zal voor deze herinschrijving(en) een bijkomende factuur ontvangen (100 euro/persoon per ingeschreven module).
Deze herinschrijving(en) komt in aanmerking voor de KMO-portefeuille.
Na een positieve evaluatie van uw praktische opdracht en het behalen van uw contacturen wordt er een vormingsattest toegekend.
Doelgroep
Voor ondernemingen met minder dan 20 werknemers mag de werkgever zelf de taak van interne preventieadviseur op zich nemen. Voor ondernemingen met 20 tot 200 werknemers, waar geen preventieadviseur niveau 1 of 2 in dienst is, hiervoor stelt de werkgever een interne preventieadviseur aan dewelke op de loonlijst staat. Beide dienen minstens te beschikken over een basiskennis welzijn op het werk.
Rooster
Datum | Van - Tot | Module |
---|---|---|
19/04/2024 | 08:30 - 09:00 | Inleiding en verwachtingen |
19/04/2024 | 09:00 - 12:00 | De Welzijnswet, de codex, het ARAB / De actoren binnen welzijn op het werk |
19/04/2024 | 13:00 - 16:00 | De algemene risicoanalyse / GPP / JAP + opdracht foto's en opmaak GPP |
26/04/2024 | 09:00 - 12:00 | Psychosociale aspecten |
26/04/2024 | 13:00 - 16:00 | Gezondheidstoezicht en beroepsziekten |
03/05/2024 | 09:00 - 12:00 | Chemische agentia |
03/05/2024 | 13:30 - 16:30 | Ergonomie |
17/05/2024 | 09:00 - 12:00 | Arbeidsmiddelen en machineveiligheid |
17/05/2024 | 13:00 - 16:00 | Arbeidsongevallen en eerste hulp |
24/05/2024 | 09:00 - 12:00 | Fysische agentia |
24/05/2024 | 13:00 - 16:00 | Brand- en explosieveiligheid |
31/05/2024 | 09:00 - 12:00 | Module 12: Bespreking praktische oefening foto's en aanzet GPP |
31/05/2024 | 13:00 - 16:00 | Diverse thema's |
28/06/2024 | 08:30 - 16:30 | Intervisie / Praktijk / Evaluatie (in company) |
Lesgever
Pieter Demunck , Maria-Laura Van Gool , Fred Gerber , Peter Broux , Bart Haesen , Yves Rene Lavigne , Ben Philipsen , Catherine Kosten , Bart Latet
Praktijkbenodigdheden
-
Attest
Attestvoorwaarden: U dient minimum 30 contacturen (excl Module 12: Intervisie / Praktijk / Evaluatie van 8u) te hebben (Codex Art.II.4-15), dwz max 1 dag afwezig,
Subsidies & erkenningen
Komt in aanmerking voor de kmo-portefeuille - thema: beroepsspecifieke competenties