06.02
2020

Arbeidsinspecties in 2020: bent u voorbereid?

De Arbeidsinspectie Toezicht Welzijn op het Werk (TWW) maakt haar inspectiecampagnes voor 2020 bekend over verschillende sectoren.

Wat onderzoekt de Arbeidsinspectie?

Tijdens het bezoek analyseert TWW het beleid inzake welzijn. De inspecteur bekijkt hoe de organisatie omgaat met elk domein van de welzijnswet:

  • veiligheid op het werk;
  • bescherming van de gezondheid van de medewerker;
  • psychosociale belasting (stress en ongewenst grensoverschrijdend gedrag);
  • ergonomie, d.w.z. aanpassing van het werk aan de mens;
  • arbeidshygiëne;
  • verfraaiing van de werkruimte;
  • maatregelen inzake leefmilieu met invloed op het welzijn op het werk.

 

Wat gebeurt er als u niet in orde bent?

Tekortkomingen of inbreuken kunnen aanzienlijke gevolgen hebben voor de werkgever. De sancties variëren van mondeling of schriftelijk advies, tot een waarschuwing of zelfs stopzetting van de activiteiten.

Welke campagnes werden aangekondigd?

Nationaal:

Sector

Onderwerp campagne

Bouw

Torenkranen

Bouw

Afbraakwerken

Dienstencheques

Arbeidsmiddelen, bescherming van de gezondheid, ergonomie

Horeca

Opvolging OiRA

 

Regionaal:

Regio

Sector

Onderwerp campagne

Antwerpen

Logistiek

Gevaarlijke producten

Brussel

Thuislevering

Ergonomie

Henegouwen

Textielindustrie

Veiligheid

Limburg & Vlaams-Brabant

Beenhouwerijen

Veiligheid

Luik

Begraafplaatsen

Ergonomie

Namen, Luxemburg, Waals-Brabant

Ziekenhuizen

Psychosociale risico’s

 

Oost-Vlaanderen

Thuisverpleging

Veiligheid

West-Vlaanderen

Fabricage van meubels

Gevaarlijke producten (composietmaterialen en kwartstof)

 

Wilt u graag goed voorbereid zijn op inspecties? Schrijf u in voor onze opleiding “wegwijs tijdens een inspectie”

Deze opleiding gaat dieper in op verschillende soorten inspectiediensten, hun bevoegdheden en hun werkwijzen. Daarnaast lichten we uw rechten en plichten toe bij een controle en bekijken we welke sancties kunnen worden opgelegd bij een inbreuk. Tijdens deze opleiding reiken we u de nodige handvaten aan om controles in de toekomst zonder stress te doorstaan.

Heeft u een vraag?

Wij helpen u graag verder!

Peter Van Nuffel

Commercieel Directeur

Sven Hensen

Directeur Risicobeheer
Contacteer ons
CLB Group
Industrieterrein Kolmen 1085 - 3570 Alken
011 31 23 41
011 31 45 67
Openingsuren

Sociaal Secretariaat
maandag - donderdag: 8u - 12u en 13u - 16u30
vrijdag: 8u - 12u en 13u - 15u

Externe Preventie
maandag - vrijdag: 8u - 12u en 13u - 16u30