08.07
2019

Waarom is een back-up van publieke clouddiensten noodzakelijk?

Veel gebruikers van publieke clouddiensten zoals Office 365 (Microsoft) en G Suite (Google) hebben het idee dat alle data die ze in de cloud plaatsen per definitie veilig is. Maar gekeken vanuit uw standpunt als klant klopt dat niet. De leveranciers van publieke clouddiensten doen er wel alles aan om de onderliggende infrastructuur en de data van dat moment veilig te stellen, maar hierin schuilt het reële gevaar niet. Welke valkuilen maken een back-up van de cloud dan wel noodzakelijk?

Per ongeluk wissen

Clouddiensten zijn zo ontwikkeld dat er verschillende kopieën van uw data op verschillende geografische locaties worden opgeslagen. Hierbij verzekert de leverancier dat zelfs bij het uitvallen van een volledige locatie, uw data toch nog beschikbaar zijn via een andere locatie. Super toch? Maar de data worden onmiddellijk over het hele netwerk gesynchroniseerd en dat betekent dat als u per ongeluk data verwijdert uit uw cloudomgeving, deze wijziging al is doorgevoerd naar alle locaties nog vóór u de actie ongedaan kan maken. Om hiervoor een oplossing te bieden, werken veel clouddiensten met een prullenbak waarin verwijderde items tijdelijk worden bijgehouden. Maar ook hier blijven ze nooit permanent aanwezig. Heeft u dus te laat opgemerkt dat data gewist werden, kunnen deze al onherroepelijk uit de prullenbak zijn verwijderd. Een eigen back-up lost dit probleem voor u op.

Interne beveiligingsrisico’s


De clouddienst kan geen onderscheid maken tussen een gewone gebruiker en een ex-medewerker die vóór vertrek probeert bedrijfsgegevens te verwijderen. Ook kan een gebruiker onbewust geïnfecteerde bestanden downloaden die schade toebrengen aan andere bestanden. Menselijke fouten en kwade bedoelingen vormen steeds een bedreiging en kunnen nooit 100% uitgesloten worden. Een back-up kan dit probleem niet verhinderen, maar wel oplossen.

Externe beveiligingsrisico’s


De afgelopen jaren hebben virussen en randsomware in het bijzonder wereldwijd veel schade toegebracht, vooral aan kmo’s. Doordat ze via e-mail en bijlagen de firma binnensluipen en op zichzelf geen schadelijke inhoud bevatten, zijn ze moeilijk tegen te houden. De standaardsystemen in de clouddiensten zijn niet in staat deze te identificeren, laat staan om ze tegen te houden. Een regelmatige back-up is opnieuw de enige oplossing in het geval van een besmetting.


Conclusie


Gebruikt u publieke clouddiensten, hou er dan rekening mee dat u zelf verantwoordelijk bent voor uw data. Microsoft is hierover zeer helder: “wij zorgen voor de infrastructuur, maar data blijft steeds de eigendom en verantwoordelijkheid van de klant zelf”. Dat geldt voor de data, maar zeker ook voor de back-up van die data. Houd de controle over uw data en zorg ervoor dat u back-ups heeft.

Hebt u nog geen back-up van uw publieke cloud? Neem dan nu actie, om onnodig dataverlies te voorkomen. Hebt u hierbij hulp nodig of wenst u meer informatie?
Contacteer CLB ICT & Hosting via salesict@clbgroup.be

Heeft u een vraag?

Wij helpen u graag verder!

Edwin Bollen

Zaakvoerder
Contacteer ons

In de kijker

Proximus datacenter CLB ICT & Hosting

 

 

Uw bedrijf beschikt over een drukbezochte website of databaseapplicaties met cruciale gegevens die permanent beschikbaar moeten zijn. U hebt een snelle en gegarandeerde internetverbinding nodig en u wilt uw gegevens optimaal beveiligen. U wilt bovendien dat uw IT-infrastructuur kan mee evolueren met uw bedrijf. Toch wenst u geen grote investeringen te doen in uw IT-infrastructuur en het onderhoud ervan zodat u zich kunt concentreren op uw kernactiviteiten. In dat geval hebt u er alle belang bij uw applicaties onder te brengen bij CLB ICT & Hosting !

Meer info

 

 

CLB Group
Industrieterrein Kolmen 1085 - 3570 Alken
011 31 23 41
011 31 45 67
Openingsuren

Sociaal Secretariaat
maandag - donderdag: 8u - 12u en 13u - 16u30
vrijdag: 8u - 12u en 13u - 15u

Externe Preventie
maandag - vrijdag: 8u - 12u en 13u - 16u30