11.01
2019

RSZ moderniseert procedure attest openbare aanbestedingen en schuldenattest

De RSZ werkt aan de modernisering van haar communicatiemiddelen en tracht hierbij papieren documenten af te schaffen. Vanaf 1 februari 2019 zijn een aantal wijzigingen van toepassing op het gebied van documenten die de (afwezigheid van) schulden attesteren:

  • De aanvraag kan gemakkelijk gebeuren via e-mail of via het webformulier op de website van de RSZ. De RSZ analyseert nog de mogelijkheid om aanvragen te doen via een webapplicatie;
  • De context van de vraag moet gepreciseerd worden:
    • Openbare aanbesteding: aanbestedende overheden kunnen het attest openbare aanbestedingen direct online aanmaken via de onlinetoepassing Telemarc;
      Als het niet mogelijk is een attest te maken in Telemarc, dan vragen ze het attest aan op de RSZ-website;
    • "Andere", om tegemoet te komen aan de generieke behoefte van bedrijven om over documenten te beschikken die attesteren dat ze hun verplichtingen tegenover de RSZ naleven;
  •  Het afgeleverde document wordt gewijzigd:
    • Het gaat om een pdf, die de juiste context weergeeft;
    • De attesten worden geauthentiseerd met een digitale ondertekening;
    • De droogstempel wordt afgeschaft;
  • De attesten worden elektronisch verzonden aan de bestemmeling.

In principe beschikt iedere werkgever over een e-Box: een elektronische en beveiligde brievenbus (GDPR compliant). Iedere bestemmeling kan nagaan of zijn diensten toegang hebben tot de e-Box: https://www.socialsecurity.be/site_nl/general/helpcentre/ebox/transit.htm.

De verzending zal op volgende manier gebeuren:  

  • e-Box + papier: vanaf 01/02/2019;
  • papier: voor bestemmelingen die niet over een e-Box zouden beschikken.

 Meer informatie kan u ook terugvinden in de folder van de RSZ.

Heeft u een vraag?

Wij helpen u graag verder!

Peter Van Nuffel

Commercieel Directeur
Contacteer ons

In de kijker

Wat is het Groeipakket?

Vanaf 1 januari 2019 introduceert elke regio in België zijn eigen kinderbijslagsysteem met eigen regels én eigen bedragen. In Vlaanderen heet de kinderbijslag voortaan het Groeipakket. Het nieuwe model geldt voor kinderen geboren vanaf 1 januari 2019. Voor kinderen die werden geboren vóór die datum blijft het oude systeem gelden. Zij ontvangen de gekende bedragen tot ze hun studies beëindigen of tot ze 25 jaar zijn, maar kunnen wel een nieuwe toelage of andere schoolpremie ontvangen.

 

De belangrijkste veranderingen

  • Met het Groeipakket krijg je een vast bedrag per kind en kun je aanspraak maken op extra toelagen.
  • Je kiest voortaan zelf welke partij je kinderbijslag uitbetaalt.
  • Let op: voor kinderen die wonen in Brussel, Wallonië en de Duitstalige gemeenschap geldt er een aparte regeling.

 

Maak kennis met Parentia

CLB Group werkt samen met het kinderbijslagfonds Parentia (vroeger Mensura), dat maandelijks zorgt voor de betaling van de kinderbijslag van de gezinnen die via CLB Group aangesloten zijn. Om in te spelen op de overgang naar de nieuwe kinderbijslag bundelen Mensura, Partena en Attentia hun krachten onder de naam Parentia. Samen vormen we het grootste kinderbijslagfonds van België en betalen we de kinderbijslag voor 395.000 gezinnen.

Raadpleeg hun infobrochure:

Bij Parentia zit je goed

Een kind brengt een hele hoop administratie met zich mee, waardoor je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom helpt Parentia je bij je gezinsadministratie. Hoe? Door je op de juiste momenten handige informatie aan te reiken voor jouw specifieke situatie. Zo weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet, en belangrijker nog: dat je kind niets tekortkomt!

Nog vragen over de nieuwe kinderbijslagregeling? Of benieuwd naar meer tips & tricks? Neem een kijkje op www.parentia.be.

 

CLB Group
Industrieterrein Kolmen 1085 - 3570 Alken
011 31 23 41
011 31 45 67
Openingsuren

Sociaal Secretariaat
maandag - donderdag: 8u - 12u en 13u - 16u30
vrijdag: 8u - 12u en 13u - 15u

Externe Preventie
maandag - vrijdag: 8u - 12u en 13u - 16u30