28/05/2026

Terugbetaling elektriciteitskosten voor het thuisladen: bedragen derde kwartaal 2026

Wanneer een werkgever zijn werknemer een hybride of elektrische bedrijfswagen ter beschikking stelt, kan de werkgever ook voorzien in een terugbetaling van de elektriciteitskosten die verbonden zijn aan het thuisladen van de bedrijfswagen.

Om geen extra belastbaar voordeel te creëren, moet de terugbetaling van de elektriciteitskosten door de werkgever in principe gebeuren op basis van de werkelijke elektriciteitskosten van de werknemer, die moeten bewezen worden.

Door de complexe berekening aanvaardt de FOD Financiën dat voor de bepaling van de werkelijke kosten het CREG-tarief gebruikt mag worden.
Dit tarief is de maandelijkse gemiddelde commerciële elektriciteitsprijs all-in, uitgedrukt in eurocent per kWh. In deze all-in-prijs zitten zowel de energiekosten als de netwerkkosten, heffingen, toeslagen en btw inbegrepen. Het tarief geldt voor huishoudelijke klanten en wordt afzonderlijk berekend voor Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het gebruikte bedrag per kWh mag wel niet hoger zijn dan de maximale tarieven die de FOD Financiën elk kwartaal publiceert in een addendum bij fiscale circulaire 2024/C/77.

Voor het derde kwartaal van 2026 bedraagt het maximaal vast tarief per kWh per gewest (onder voorbehoud van de officiële publicatie):

  • Vlaams Gewest: € 0,3222/kWh

  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest: € 0,3719/kWh

  • Waals Gewest: € 0,3783/kWh

 Dit betreft een verhoging ten opzichte van de tarieven voor het tweede kwartaal van 2026.

In principe betaal je als werkgever de werkelijk verbruikte elektriciteit terug, zonder het maximale bedrag per kWh te overschrijden. Daarbij hou je rekening met het gewest waar de werknemer woont. Je kan er ook voor kiezen om geen onderscheid te maken op basis van de woonplaats van de werknemers. In dat geval gebruik je voor iedereen hetzelfde maximale tarief per kWh, namelijk het laagste tarief dat in één van de gewesten geldt voor het betrokken kwartaal. Kies je voor deze regeling, dan geldt die keuze voor het volledige kalenderjaar.

Bron: 'CREG-tarief voor terugbetaling thuisladen bedrijfswagens' www.creg.be

Gerelateerde artikels

08/10/2026
Hervorming personenbelasting: wijzigingen bedrijfsvoorheffing vanaf 1 november 2026
Vanaf 1 november 2026 wijzigen verschillende regels voor de berekening van de bedrijfsvoorheffing. Zo stijgt de belastingvrije som, worden bepaalde toeslagen voor personen ten laste aangepast en wordt het huwelijksquotiënt verder afgebouwd. Dit kan zowel een positieve als negatieve impact hebben op het nettoloon.
Lees meer
Lees meer
08/10/2026
Vlaamse jobbonus: loongrenzen aangepast vanaf 1 januari 2026
De Vlaamse regering heeft de loongrenzen voor de jobbonus in 2026 verhoogd om rekening te houden met de stijgende lonen en levensduurte. De maximale bonus bedraagt € 650, aangevuld met een vaste verhoging van € 50 voor rechthebbende. De jobbonus voor het refertejaar 2026 wordt in het najaar van 2027 uitbetaald.
Lees meer
Lees meer
08/10/2026
Flitscontroles in de sector van klimaatregeling van 12 tot 18 oktober 2026
Van 12 tot en met 18 oktober 2026 vinden nationale flitscontroles door de RVA plaats in de sector van verwarming, koeling en ventilatie. Werkgevers kunnen zich voorbereiden aan de hand van een specifieke checklist van de RVA. Bij ernstige inbreuken op de sociale wetgeving kunnen sancties volgen.
Lees meer
Lees meer
Nieuws: Terugbetaling elektriciteitskosten voor het thuisladen: bedragen derde kwartaal 2026 | CLB Group