
De Europese AI-verordening trad op 1 augustus 2024 in werking en treedt stapsgewijs in werking. De laatste deadline is voorzien voor 2 augustus 2027.
Sinds 2 februari 2025 is het voor ondernemingen verplicht om te zorgen dat de werknemers “AI-geletterd” zijn wanneer zij gebruik maken van AI-systemen. Wat precies onder ”AI-geletterdheid” wordt verstaan, is niet nader gedefinieerd in de verordening en zal waarschijnlijk variëren naargelang de functie en het opleidingsniveau van de werknemers en de intensiteit waarmee AI-systemen worden ingezet.
Sinds 2 februari 2025 moeten ondernemingen bovendien beschikken over een beleid rond het gebruik van de AI-systemen die zij hanteren. Indien hier nog geen stappen in zijn ondernomen, raden wij aan om deze verplichting na te leven via een duidelijke en uitgewerkte AI-policy.
Op 2 augustus 2025 traden opnieuw een aantal belangrijke verplichtingen in werking die voornamelijk betrekking hebben op:
- De regels voor de aanbieders van AI-modellen voor algemene doeleinden: dit zijn modellen die getraind zijn om op basis van data een grote hoeveelheid taken uit te voeren. De meeste werkgevers zullen enkel gebruiker zijn en niet aanbieder, zodat we in dit artikel hier niet verder op in zullen gaan.
- Het toezichtskader: sinds 2 augustus 2025 moet elke lidstaat nationale autoriteiten hebben aangesteld die instaan voor een correcte toepassing van de verordening. Sinds 2 augustus 2025 moeten conformiteitsbeoordelingsinstanties ook voldoen aan een aantal regels. Deze laatste zijn instanties, aangemeld door de nationale autoriteiten bij de Europese commissie, die AI-systemen met het hoog risico zullen testen, controleren en certificeren.
- De sancties.
Sancties
Zoals hierboven vermeld, zijn de bepalingen rond sancties van toepassing sinds 2 augustus 2025. De AI-verordening voorziet enerzijds zelf in specifieke maximumboetes voor bepaalde inbreuken, zonder dat daar eerst Belgische wetgeving voor nodig is:
- het gebruik van verboden AI-toepassingen met een onaanvaardbaar risico, zoals systemen die gedrag manipuleren op basis van kwetsbaarheden: boete tot 35 miljoen euro of 7% van de wereldwijde jaaromzet, afhankelijk van welk bedrag hoger ligt;
- het niet naleven van verplichtingen voor ontwikkelaars, distributeurs of gebruikers van hoogrisico-AI-systemen, zoals AI die wordt ingezet bij wervingsprocedures of kredietbeoordeling: boete tot 15 miljoen euro of 3% van de wereldwijde jaaromzet;
- het verstrekken van onjuiste of misleidende informatie aan toezichthoudende autoriteiten, bijvoorbeeld over de werking of het doel van een AI-systeem: boete tot 7,5 miljoen euro of 1% van de wereldwijde jaaromzet.
Anderzijds moet België zelf nog aanvullende nationale regels uitwerken over handhaving en sancties.
Belangrijk voor werkgevers
Ook al is het nog wachten op de Belgische invulling van het toezichtskader, werkgevers zullen sinds 2 augustus 2025 al rekening moeten houden met de rechtstreekse gevolgen van de AI-verordening.
Zo kan het gebruik van een AI-gestuurde leugendetectie tijdens sollicitatiegesprekken – een verboden AI-praktijk – aanleiding geven tot een boete tot 35 miljoen euro of 7% van de wereldwijde jaaromzet, afhankelijk van welk bedrag hoger ligt.
Daarnaast blijven ook andere verplichtingen gelden, zoals het verhogen van “AI-geletterdheid” bij werknemers én het ontwikkelen van een duidelijk AI-beleid, ondersteund door een transparante en toegankelijke AI-policy. Via ons kan je een model van een AI-policy bekomen.
Bron: Verordening (EU) 2024/1689 van het Europese Parlement en de Raad tot vaststelling van de geharmoniseerde regels betreffende artificiële intelligentie en tot wijziging van de Verordening.