19/03/2026

RSZ: stijging vergoeding kledij

De RSZ heeft voor 2026 de forfaitaire kledijvergoeding verhoogd en aanvaardt nu onder bepaalde voorwaarden de toekenning van een kostenvergoeding van € 2,20 per dag voor de aankoop van werkkledij en een kostenvergoeding van € 2,20 per dag voor het onderhoud van werkkledij.

Deze forfaitaire kostenvergoeding wordt alleen aanvaard wanneer het gaat om werkkledij in de strikte zin van het woord (bijvoorbeeld overalls of veiligheidsschoenen) of om andere kledij die door de werkgever verplicht wordt opgelegd (bijvoorbeeld uniformen) en die niet als gewone stads- of vrijetijdskledij gedragen kan worden.

Daarnaast hanteert de RSZ nog een tweede kostenvergoeding voor het onderhoud en de slijtage van kledij van de werknemers zelf. Voor 2026 bedraagt dit forfait € 1,10 per dag. Deze vergoeding heeft betrekking op gewone kledij (bijvoorbeeld jeans of T-shirts) of onderkledij die door de vuile werkomstandigheden veelvuldig gewassen moet worden.

Bron: Tussentijdse instructies RSZ 1/2026.

Gerelateerde artikels

05/11/2026
KB 213 in de bouwsector: meldingen voortaan via e-mail
Werkgevers in de bouwsector (PC 124) kunnen hun arbeiders onder bepaalde voorwaarden tot 180 extra uren per jaar laten werken via het systeem van KB 213. Voor ondernemingen zonder vakbondsafvaardiging kan de verplichte melding voor de eerste 130 meeruren voortaan eenvoudig via e-mail gebeuren.
Lees meer
Lees meer
05/11/2026
Hof van Cassatie verduidelijkt de cumulatie van beschermingsvergoedingen bij ontslag
Het Hof van Cassatie heeft in drie recente arresten verduidelijkt dat verschillende beschermingsvergoedingen bij ontslag in principe niet kunnen worden gecumuleerd wanneer ze dezelfde schade vergoeden. Beschermingsvergoedingen kunnen wel nog samen worden toegekend onder bepaalde strikte voorwaarden.
Lees meer
Lees meer
05/11/2026
Vrijstelling doorstorting van bedrijfsvoorheffing: verhoogde IPA-korting
Wist je dat je als kleine onderneming onder bepaalde voorwaarden recht hebt op een verhoogde IPA-korting? Hierdoor hoef je 0,12% van de bruto bezoldigingen van je werknemers niet door te storten aan de fiscus. Ontdek de voorwaarden en formaliteiten.
Lees meer
Lees meer